Social Icons

blogger widget

Pages

Tuesday, June 08, 2004

Jahit Kulit Kepala

penat sungguh on-call hujung minggu baru2 ni. aku on call ngan Ray utk kali yg terakhirnya.. Mamat tu memang baik.. walaupun kuat minum arak, tapi dia bukan jenis yang x bertanggungjawab.. Aku pun tak tahu kenapalah penat sangat, bukannya tak rehat.. badan aku habis sakit2. Habis lenguh lutut.. terasa longgar dan nak tercabut kepala lutut dan skru yang mengetatkan medial dan lateral meniscus dan collateral ligaments.. Tapi part yang paling best adalah bila aku dapat belajar jahit kepala orang.. Ada sorang makcik ni dia jatuh dari katil, terhantuk kepala abih berdarah2, bila kitorang review dia, besar gak luka dia, adela dlm 4cm panjang dan 3 cm dalam.. bila aku buka luka tu aku boleh nampak tulang tengkorak.. ish2 .. yang sedihnya lagi, makcik tu dah kena kanser otak, dah takleh nak bedah atau kemoterapi.. kira2nya dia ni tunggu ajal aje la.. kalau istilah medicine-nya palliative management la..

Satu lagi kes yang menarik ialah acute 'stridor'. Mamat ni muda lagi, dlm 37 tahun.. masa kitorang review dia, mamat ni tercungap2 payah nak bernafas. O2 sat dia ok je dalam 95 ke 98 peratus. Tapi punyelah payah dia nak bernapas. Dia masuk hospital sbb kena multiple sclerosis.. dia ada history of asthma.. mula2 ingatkan asthma tapi presentation dia ni x macam asthma pun.. Kalau korang tengok ER, salah satu cara nak selamatkan nyawa mamat ni ialah dgn tebuh lubang kat airway dia.. macam yg George Clooney buat kat sorg budak ni.. sebabnya upper airway dah tertutup, kire2nya dia buat artificial tracheostomy la.. emm.. aku berkira2 mamat ni kena acute epiglottitis kut tak pun acute trachebronchitis.. last2 masuk ICU.. mujur tak padam..

Gitulah kire2nya.. satu hujung minggu yang memenatkan.. akhirnya aku balik umah kroh kroh...

penat wooo...

No comments:

 

Sample text

Sample Text

Sample Text

jjjhhbkjljljl;k
 
Blogger Templates